top of page
Post: Blog2_Post
Foto van schrijverErik Hartman

DLF 2022 - We staan aan het begin van de digitale transformatie

Bijgewerkt op: 18 okt. 2022

Begin deze week nam ik deel aan het jaarlijkse Digital Leadership Forum in het immer mooie Wenen. Dit tweedaags congres kon eindelijk weer 'live' plaatsvinden. Zo'n 100 professionals in communicatie, marketing en digital kwamen bij elkaar om ideeën en ervaring uit te wisselen in dit 'boutique' event.



Praktijkmensen met visie


Het leuke aan dit kleinschalige event is dat de meeste sprekers zelf met de benen in de praktijk staan. Iedereen is serieus met haar of zijn vak bezig en wil daar graag over vertellen. De kennisuitwisseling hier is van hoog niveau, zeker ook buiten de presentaties om.


Zo had ik interessante gesprekken met een HR-adviseur die echt kansen zag voor zijn afdeling in de digitale transformatie. En die een duidelijke visie had op de echte opdracht voor 'human resources management' Ik ga hem zeker nog interviewen voor digivolwassen.nl.


Ook een gamification expert met vier succesvolle praktijkvoorbeelden ga ik zeker nog Interviewen. Verder was er een spreker die inclusiviteitsstrategie introduceert bij haar organisatie. En zo kan ik nog wel even doorgaan.




Verhalen uit de praktijk: de zichtbare worsteling


Wat mij in de presentaties en ook de vele gesprekken opviel is de zichtbare worsteling met de impact van de COVID-19 pandemie en de digitale transformatie die daarmee versneld is ingezet.


Met name de professionals in interne communicatie hebben de afgelopen jaren keihard gewerkt om iedereen te informeren. Sommige organisaties hebben hun business model moeten aanpassen en zijn versneld gaan innoveren. Dat is vaak positief verlopen - of beter: men is nog druk bezig en het gaat best goed - maar het heeft ook zijn beslag gelegd op de mensen. Men is moe, maar het eind is nog niet in zicht.

Het is duidelijk dat we aan het begin staan van inclusiviteit en diversiteit. Zo veel verschillende reacties van het publiek. Iedereen zit in een andere fase in de organisatie. Ik ga hier echt de rest van mijn carrière mee bezig zijn.

Ook de professionals in externe communicatie, marketing en digital hebben hun werkvorm veelal moeten aanpassen. Of juist niet, want vaak werkte men al met teams van over de hele wereld. Dat ging al online en dat is met de pandemie alleen maar 'normaler' en intenser geworden.


Bij organisaties die hun business model hebben moeten aanpassen of die versneld zijn gaan innoveren, is er veel werk verzet. Maar ook hier is er geen einde in zicht. Niemand had het gevoel dat men 'terug naar normaal' ging. Wat dan wel? Niemand heeft nog het antwoord.


Online is ook maar beperkt


Door de vele lockdowns en beperkingen in sociaal contact moest men - waar mogelijk - noodgedwongen overstappen op digitaal contact. Dat is allemaal vrij goed verlopen, maar men miste steeds meer het sociale contact met collega's. Allerlei alternatieven als 'virtuele koffie' voelden niet hetzelfde en daar is men vaak maar mee gestopt.

Voor de pandemie ging ik naar kantoor om daar online meetings te hebben met drie teams uit drie verschillende landen. Nu kon ik gewoon thuis blijven en precies hetzelfde doen, maar dan in mijn korte broek met slippers.

Corona is nog niet uit ons leven verdwenen, maar organisaties zijn wel bezig om medewerkers weer naar het kantoor te krijgen. Dat wordt wel een hybride model, zo is de mening van de bezoekers van DLF2022. Het wordt echt niet meer hetzelfde als 'vroeger'. Er is nu veel werk te doen in het peilen van de meningen en het informeren van de mensen over het nieuwe werken. Dit gaat niet altijd vlekkeloos, er is veel onrust en gewenning.


Dat mensen elkaar graag fysiek ontmoeten bleek wel op DLF 2022. Mensen waren zichtbaar blij om elkaar weer te zien. Ik moet zeggen dat ik na 3 jaar online events ook blij was met de ervaring in Wenen. Je hebt gewoon betere gesprekken en überhaupt de kans om iemand te spreken naast de presentaties.


De trends in 2022/2023 volgens de DLF bezoekers


Op basis van de presentaties, de reacties, de gesprekken en de 'Town Hall' sessie aan het eind van het event zie ik een paar trends voor het komende jaar.


  1. We staan aan het begin van een business-transformatie. De COVID-19 pandemie heeft een digitale transformatie in gang gezet die nu nog vooral op samenwerkingstools is gebaseerd. Maar het wordt tijd om dit om te zetten naar een transformatie in de kernprocessen van de organisatie.

  2. De grens tussen interne communicatie en human resources vervaagt. Ik heb het diverse sprekers en bezoekers letterlijk horen zeggen: "We zijn zo'n beetje met dezelfde doelen bezig. Laten we beter met elkaar samenwerken of zelfs één team of afdeling vormen."

  3. Inclusiviteit en welzijn van medewerkers moet hoge prioriteit krijgen. Medewerkers, shareholders, stakeholders en consumenten eisen dat organisaties oprecht prioriteit geven aan inclusiviteit, diversiteit en het welzijn van medewerkers. Merkt men dat de organisatie niet oprecht is, dan volgen rechtszaken, weglopende medewerkers en investeerders die zich terugtrekken.

  4. De beleving (experience) is wat interne en externe communicatie en marketing bindt. Het ging de meerderheid van de deelnemers van de 'Town Hall' sessie te ver om interne en externe communicatie te fuseren, maar men begreep wel dat de beoogde optimale beleving van een klant/burger of medewerker niet heel erg verschillend is.


De kracht van dialoog en luisteren


Juist door professionals van diverse disciplines en landen bij elkaar te zetten, gebeuren er mooie dingen. DLF2022 was een prachtvoorbeeld van mensen met verschillende culturen, achtergronden en expertise die er met elkaar het beste van proberen te maken. Met eerbied voor hun eigen vak en voor het vak van de ander.


Ik zie oprecht uit naar DLF2023. In het immer mooie Wenen.


Doe mee met de Europese community!


DLF 2022 is een initiatief van de Advatera European Community, de Europese community van professionals in communicatie, marketing en digital.


De Advatera community bestaat uit leden van diverse organisaties in Europa die met elkaar kennis en ervaringen willen delen over interne en externe communicatie, marketing, digitale transformatie. TIMAF is een partner en organiseert de bijeenkomsten in België en Nederland.


Kom langs op 18 oktober in Amersfoort!


Ben je geïnteresseerd in de community van Advatera? Wij organiseren ook meetings in België en Nederland. Zo is er 18 oktober een community meeting bij Oikokredit in Amersfoort..


Je kunt je inschrijven voor deze bijeenkomst (niet voor leveranciers and consultants)

Bekijk de Advatera community agenda voor andere meetings.

47 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


0. mail - rond.png

Abonneer je op de DIGIVOLWASSEN.NL nieuwsbrief
Ontvang maandelijks nieuws en tips voor je digitale transformatie.

Bedankt voor je inzending!

JA, Ik wil graag praten over de digitale transformatie in mijn organisatie.

Bedankt voor je inzending!

bottom of page