top of page
Post: Blog2_Post

De uitdaging van elke strategie: een goede uitvoering

Veel strategieën sneuvelen ergens onderweg 'in schoonheid': ze worden helemaal niet uitgevoerd of ze worden slecht uitgevoerd. Daardoor verliezen organisaties hun broodnodige slagkracht in deze roerige tijden.


ree

In veel organisaties lijkt strategische planning topprioriteit, maar blijkt de uitvoering een verloren kunst. Onderzoek wijst uit dat het kritisch tekortkomende onderdeel zelden de strategie zelf is, maar het vermogen om deze effectief in de praktijk te brengen.


Slechte executie doet afbreuk aan het strategisch potentieel


In Turning Great Strategy into Great Performance stellen Michael Mankins en Richard Steele dat bedrijven gemiddeld maar 63 % van de beloften gerealiseerd zien in de financiële prestaties, Organisaties verliezen dus bijna een derde van hun strategisch potentieel: een opvallend gebrek aan executiekracht en gerichte opvolging.


Ze pleiten voor zeven eenvoudig toe te passen regels om deze kloof te dichten:


  1. Hou het simpel en concreet – vermijd vaagheid. Leg in duidelijke bewoordingen vast wat de organisatie wél en juist níet zal doen.

  2. Debatteer aannames, niet voorspellingen – zo word je minder geleidt door onzekerheden.

  3. Werk met cross-functionele teams – breng inzichten samen uit strategie, marketing en financiën om aannames te toetsen in realistische context.

  4. Gebruik een degelijk analytisch framework, bijvoorbeeld door het lange termijn financieel doel te verbinden met tussentijdse indicatoren en 'objectives'.

  5. Bespreek resource-inzet vroeg in het proces – wat en wanneer wordt geïnvesteerd, is cruciaal voor uitvoerbaarheid.

  6. Prioriteiten helder maken – medewerkers moeten weten waar ze hun energie op moeten richten.

  7. Continu monitoren en bijsturen – doorlopend meten van inzet en resultaten tegen plan, je aannames opnieuw evalueren, en middelen heralloceren waar nodig.

  8. Belonen en ontwikkelen van executievaardigheden – prestaties monitoren én mensen stimuleren om uitvoering uit te voeren.


Deze regels tonen aan dat uitvoering niet minder complex hoeft te zijn dan de strategie zelf, maar dat je met een strakke aanpak aanzienlijk dichter bij het beloofde resultaat komt.


Niet reorganiseren, maar mandaat geven en informeren


In The Secrets to Successful Strategy Execution constateren Gary Neilson, Karla Martin en Elizabeth Powers dat wanneer strategische uitvoering hapert, organisaties te vaak grijpen naar reorganisaties en het uitdelen van beloningen. Maar deze oplossingen missen effect omdat zij voorbijgaan aan twee krachtige en fundamentele aandrijvers van effectieve uitvoering: mandaat en informatiedoorstroming.


Uit enquêtegegevens van meer dan 125.000 medewerkers in circa 1.000 organisaties in meer dan 50 landen blijkt:


  • Helderheid over wie welke beslissingen neemt en uitvoert is cruciaal. Medewerkers die weten wat van hen verwacht wordt, hoeven niet ingrijpend heroverwogen te worden.


  • Snelle en juiste informatiestromen, zowel verticaal (up-down) als horizontaal, zorgen ervoor dat relevante concurrentie-informatie en succesfactoren op tijd over de lijnen bewegen.


Zodra deze fundamenten (besluitvorming, informatie) op orde zijn, vallen 'incentives' - zoals prestatiebeoordelingen en bonussen - natuurlijk op hun plaats. Daarom mogen beloningen pas na deze basisstappen worden ingezet.


Intrigerend genoeg blijkt dat structurele veranderingen effectiever zijn wanneer ze lateraal en minder snel plaatsvinden Bijvoorbeeld door medewerkers in nieuwe rollen te plaatsen binnen teams, in plaats van van bovenaf grote reorganisaties door te voeren.


Kortom: effectieve uitvoering start niet met de structuur of prikkels, maar met duidelijkheid en transparantie in beslissingen en communicatie.


Maak de strategische uitvoering succesvol


Het TIMAF-boek Strategy in Digital transformation legt uit hoe je een strategie succesvol uitvoert, waarbij de juiste informatie op het juiste moment bij de juiste mensen komt die ook het juiste mandaat hebben om snel beslissingen te kunnen nemen. Dit is cruciaal voor een succesvolle digitale transformatie.


ree

Met het boek Strategy in Digital transformation krijg je een 'doe-boek' en naslagwerk in handen waarin je leert hoe je een digitale strategie maakt die praktisch uitvoerbaar is.


Deze maand september verschijnt het e-boek, in ePUB en PDF. De papieren 'paperback' versie verschijnt in oktober.


Als eerste verschijnt de Engelstalige versie en dan volgt al snel de Nederlandstalige versie, eind van dit jaar.




Gratis e-boek voor abonnees


Abonnees van de 'digivolwassen' nieuwsbrief krijgen het e-boek gratis.


Opmerkingen


0. mail - rond.png

Abonneer je op de DIGIVOLWASSEN.NL nieuwsbrief
Ontvang maandelijks nieuws en tips voor je digitale transformatie.

Bedankt voor je inzending!

JA, Ik wil graag praten over de digitale transformatie in mijn organisatie.

Bedankt voor je inzending!

bottom of page