Digitale transformatie gebruikt technologie als een middel om te voldoen aan de eisen en mogelijkheden van het digitale tijdperk waarin wij nu leven. Maar de werkelijke transformatie kan alleen succesvol zijn als die strategisch wordt benaderd. Dat gaat veel verder dan het inzetten van technologie.
Digitale transformatie is de verandering die een organisatie doormaakt om beter te kunnen voldoen aan de eisen en mogelijkheden van het digitale tijdperk waarin wij nu leven. Organisaties die een succesvolle digitale transformatie doorgaan, hebben een blijvende voorsprong op hun concurrenten.
Digitale concurrentie
Digitale transformatie is vooral relevant voor organisaties die al bestonden voordat de digitale economie de standaard werd. Ze moeten concurreren met 'digital-native' bedrijven die al vanaf het begin digitaal leven en ademen. Deze digitale startups hebben geen digitale transformatie nodig, want ze zijn digitaal in al hun haarvaten.
Hoe de organisatie succesvol te transformeren is een terugkerend onderwerp tijdens vergaderingen in de directiekamer. C-level executives worden erg nerveus als ze zien hoe startups de markt veroveren met nieuwe technologie.
Strategisch denken
Maar bij digitale transformatie gaat het niet om het actualiseren en uitbreiden van je technologie. Het gaat meer om het aanpassen van je strategisch denken. Organisaties moeten een duidelijke focus krijgen op wat ze moeten doen en een nieuwe manier van denken omarmen. Ze moeten hun onderliggende aannames over waar hun organisatie voor staat en de rol die ze in de wereld willen spelen, compleet heroverwegen.
Dit maakt digitale transformatie meer een bedrijfstransformatie ('business transformation') dan een digitale technologietransformatie. We zeggen 'digitale' transformatie omdat het typerend is voor het digitale tijdperk waarin we leven, niet omdat alles nu digitaal moet zijn of omdat digitaal zijn alleen je succesvol maakt.
Strategie in digitale transformatie
In de nieuwe TIMAF-publicatie 'Strategie in digitale transformatie' kun je lezen hoe je strategie optimaal inzet voor een succesvolle digitale transformatie.
Dit boek legt uit hoe je digitale strategieën creëert, deelt, uitvoert, meet en optimaliseert en een succesvolle digitale transformatie doormaakt.
Met een optimale combinatie van theorie, best practices, voorbeelden en oefeningen kun je alles wat je uit dit boek hebt geleerd de volgende dag al in de praktijk brengen.
Bestel het boek vandaag nog! (e-book verschijnt in juni 2024)
Webinar over Strategie in digitale transformatie
Vrijdag 21 juni praat auteur Erik Hartman je bij over de rol van strategie in digitale transformatie.
Aan de hand van een praktijkvoorbeeld neemt Erik je mee in alle stappen van de strategie. ​Je krijgt alle instrumenten om zelf aan de slag te gaan.
​
Comments