In de hype van de digitale transformatie gaat het vaak over de snel veranderde wensen en gedragingen van de klant, de razendsnelle technologische veranderingen en de concurrentie die je links en rechts en uit onverdachte hoeken inhaalt. Daarom moet men nú transformeren en wel digitaal, graag.
Dat kan allemaal waar zijn. Maar wat veel organisaties niet willen inzien, is dat ze zelf hun eigen ergste vijand zijn. De medewerkers, het management, de processen, de manier van werken en de cultuur staan elke verbetering in de weg en sterker nog: het wordt van kwaad tot erger.
De organisatie effectief saboteren
Er zijn grofweg twee manieren om een organisatie te vernietigen. Of in elk geval zo te verlammen dat er weinig of niets van waarde wordt opgeleverd. De ene manier is het toebrengen van fysieke schade aan gebouwen, materialen, transport en machines (inclusief computersystemen). De andere manier is geniepiger en heeft een veel ingrijpender effect: menselijke obstructie van organisatieprocessen zodat die leiden tot foute beslissingen en gebrek aan samenwerking.
Het is lastig maar wel mogelijk om je te beschermen tegen terrorisme, inbraak, ‘cyber attacks’ en ander fysiek of digitaal ongemak. Maar de menselijke weg is een bedreiging van binnenuit die heel lastig te detecteren is, zich razendsnel verspreid en op een gegeven moment zelfs de ‘normale situatie’ is. Sabotage gelukt!
CIA helpt de saboteur een handje
Wil je weten hoe je een organisatie van binnenuit saboteert? Dan is dit is je kans om de website van Homeland Security te bezoeken voor ooit zeer vertrouwelijke informatie!
In 1944 ontwikkelde de voorloper van de CIA, het Office of Strategic Services (OSS), een geheim handboek voor het saboteren van vijandelijke organisaties.
In 32 pagina’s krijg je eenvoudige tips en technieken te lezen die je zonder enige training vandaag nog in de praktijk kunt brengen. Ik geef je tien tips:
Sta erop dat alles via ‘de juiste kanalen’ gaat. Geef geen toestemming om ‘korte routes’ te nemen die beslissingen bespoedigen.
Geef vooral veel ‘speeches.’ Praat zo vaak en zo veel als mogelijk. Illustreer je ‘punt’ met lange anekdotes en persoonlijke ervaringen.
Indien mogelijk, verwijs voor elke actie naar commissies voor “nadere studie en overweging”. Maak die commissies zo groot mogelijk, met nooit minder dan vijf mensen.
Breng zo veel en vaak mogelijk totaal irrelevante zaken te berde.
Zeur langdurig over precieze bewoordingen in presentaties, documenten, notulen en besluiten.
Leg eerdere beslissingen weer op tafel om er opnieuw een besluit over te nemen door bijvoorbeeld de praktische toepassing van het eerdere besluit in twijfel te trekken.
Pleit voortdurende voor “voorzichtigheid”. Wees “redelijk” en druk je gespreksgenoten op het hart om ook “redelijk” te zijn en om vooral niet te haastig beslissingen te nemen omdat dit mogelijk leidt tot spijt of problemen achteraf.
Maak je zorgen over de correctheid van elke beslissing. Trek in twijfel of deze beslissing wel binnen het mandaat van de groep lag en of het niet in tegenspraak is met het beleid van een echelon hoger in de hiërarchie.
Om het moraal en daarmee de productie omlaag te brengen moet je aardig zijn voor incompetente medewerkers. Geef ze de complimenten en promotie die ze niet verdienen. Benadeel competente medewerkers en klaag zonder enige aanleiding over hun werk.
Organiseer bijeenkomsten als er eigenlijk belangrijk en liefst zelfs urgent werk moet worden gedaan.
Dit is geen grap en ook geen hoax
Is dit een feest van herkenning voor jou? Nou ja, feest. Als je deze 10 ideeën leest, vraag je je misschien af of dit echt al in 1944 is opgeschreven. Het lijkt nog zo actueel en van deze tijd. Dit maakt duidelijk dat organisaties voornamelijk worden bepaald door mensen en dat dit soort menselijk sabotagegedrag van alle tijden is.
Het is zeker geen hoax, De website waar je dit document kunt downloaden is echt van Homeland Security. Ik heb dit rapport een paar jaar geleden al van de website van de CIA gehaald en die club staat niet bekend als een stel grappenmakers. Nou ja, heel af en toe maken ze een grapje ,,.
Meer informatie voor de enterprise sabotage ‘die hards’
Meer over ‘enterprise sabotage’ lees je in het MIT Sloan artikel How to (Inadvertently) Sabotage Your Organization van Stefan Thomke.
Lees vooral ook het artikel A Guide for Everyday Saboteurs van Cara Giaimo dat weer is afgeleid van Cara’s originele artikel met de briljante titel The Early Spy Manual That Turned Bad Middle Management Into An Espionage Tactic.
En download ook het Simple Sabotage Field Manual van de Homeland Security Digital Library.
Humor is een krachtig tegengif
Gebruik de lijst met 10 sabotagetips en dit sabotagehandboek als tegengif voor de wantoestanden – want dat zijn het – in je organisatie. Doe het met humor. Iedereen die dit lijstje van 10 punten leest, zal lachen en een beetje huilen tegelijk. Gebruik dat moment om het probleem te benoemen en het gedrag te veranderen.
Geen enkele digitale transformatie kan succesvol zijn als de organisatie zichzelf saboteert. Dus begin de verandering bij jezelf en je team. Ga de discussie aan en adresseer dit soort gedrag in je eigen team. En vind managers die ontvankelijk zijn voor dit verhaal en de boodschap die erachter zit. Veel succes!
Commentaires