top of page
Post: Blog2_Post

De noodzaak van digitale transformatie

De roep om digitale transformatie wordt steeds luider. En dat geluid komt niet alleen van consultants die een graantje mee willen pikken in de hype, maar ook van ‘board members’ van de grootste organisaties in de wereld.



Directies en C-level managers zien met schrikogen aan hoe het ene na het andere bedrijf met een internationale reputatie verdwijnt, wordt overgenomen of failliet gaat. Ze zijn bang dat ze zelf de volgende zijn als ze niet aanhaken op de digitale revolutie. Het is dan interessant om mensen op dat niveau over digitale transformatie te horen praten en met Tom Siebel komen we wat dat betreft ‘dicht bij het vuur’.


Digitale transformatie


Tom Siebel is de oprichter van Siebel Software, wat in de jaren ’90 van de vorige eeuw een vrij revolutionaire CRM-oplossing was. Eenmaal uitgekocht door Oracle is ‘billionaire’ Tom niet op zijn lauweren gaan rusten, maar is hij doorgegaan met IT-innovaties.


Tom is nu CEO van C3.ai, een bedrijf in AI-technologie dat klanten heeft als 3M, Shell, grote banken en het Amerikaanse ministerie van Defensie. Hij heeft eerder het boek over digitale transformatie gepubliceerd met de veelzeggende subtitel ‘Survive and Thrive in an Era of Mass Extinction’.


Overleven in de kaalslag


Tom is natuurlijk wel een ‘sales man’ die weet hoe hij zijn verhaal moet brengen. En zijn enorme netwerk van hooggeplaatste mensen en mediacontacten helpt ook een handje. De man heeft zoals ze het in de VS zeggen: ‘Street credibility’. Dus mocht hij een paar jaar geleden bij CNBC zijn verhaal komen doen over de digitale transformatie.


Dit interview is in mijn ogen nog steeds relevant. Het is weliswaar ruim voor de hype in Generative AI, maar Tom had in 2019 al goed in de gaten wat de urgentie, de waarde en de risico's van kunstmatige intelligentie zijn.


Tom Siebel - CNBC

Transformeer om te overleven


Tom vertelt daar in 6 minuten wat digitale transformatie is, waarom we echt met z’n allen ‘aan de bak’ moeten en hij noemt ook enkele voorbeelden van bedrijven die het naar zijn zeggen goed doen (en daar zitten heel toevallig ook zijn klanten tussen) en bedrijven die de boot hebben gemist of de boot dreigen te missen.


De setting van dit interview is puur financieel. Van elk bedrijf verschijnt ook de ‘Market cap’ in beeld en de interviewers stellen scherpe vragen. Zo praten ze over IBM dat de cloud heeft gemist en met Watson niet echt een deuk kan maken. En over General Electric dat voor USD 7 miljard investeerde en geen enkel resultaat behaalde.


Het is oorlog!


In het interview geeft Tom aan dat er nu veel te weinig wet- en regelgeving is. Wat hem betreft moeten overheden gaan optreden en regels opleggen wat betreft ethiek, privacybescherming en beveiliging.


Tom is ook heel resoluut in zijn uitspraak over China: “Er is een AI-oorlog gaande tussen de VS en China.” Hij hoopt dat de VS wint, maar zijn non-verbale uitdrukking spreekt boekdelen. Je kunt van de man vinden wat je wilt, maar dit is wel iemand waar veel CEO’s en andere leiders naar luisteren.


De toepassing van AI in de praktijk


Recentelijk opende Tom Siebel het A3 Transform event met een keynote waarin hij de kort de ontstaansgeschiedenis van AI bespreekt (7:30) en even later de praktische toepassing van AI laat zien bij diverse klanten van C3.ai, zoals Shell en het Amerikaanse ministerie van defensie.



Maar ondanks zijn bedoeling om AI en zijn eigen bedrijf te promoten, blijft Tom Siebel kritisch. Nu leiders van bedrijven en naties vroegtijdige toepassing van AI omarmen, gaat Tom in op de essentiële behoefte aan creatieve regels om een balans te vinden tussen regulering en innovatie. Tom bespreekt de echte risico's die gepaard gaan met de verspreiding van AI in de maatschappij, het bedrijfsleven en de overheid. Tom heeft duidelijke ideeën over het effectief reguleren van deze risico's.


ChatGPT en LLM zijn behoorlijk simpel


Tom verwijst naar het nieuwe boek van Stephen Wolfram over ChatGPT - en eigenlijk over Language Learning Models - en legt kort uit wat het doet en wat de problemen zijn, zoals hallucinatie en juridische problemen met IP (intellectual property).


Tom doet zijn best om uit te leggen dat C3 de problemen van LLM onderkent en die zoveel mogelijk uitsluit. C3 gebruikt LLM waar het voor bedoeld is: om vragen te interpreteren en te beantwoorden. De LLM krijgt geen toegang tot de data, dat blijft exclusief toegankelijk voor de C3 algoritmes. Door onder andere de 'temperature' op 0 in te stellen verwacht hij dat de LLM niet gaat hallucineren.


De hele keynote is met 50 minuten nogal een zit, maar het is interessant om te zien hoe een doorgewinterde business-leider - met een achtergrond in computerwetenschap - naar de praktische toepassing van kunstmatige intelligentie kijkt. Tom benadert AI heel praktisch vanuit het perspectief van een business manager, wars van hype.


Generative AI wordt de nieuwe interactie


Op een gegeven moment (35:30) voorspelt Tom wat de 'killer app' voor Generative AI wordt: "A fundamental change in the human computer interation model." Dat is nog voordat OpenAI de nieuwe versie ChatGPT 4o introduceerde. Dit bewijst voor mij dat Tom behoorlijk scherp op de ontwikkelingen zit.


Hij praat hier ook over 'Unified enterprise search' waarbij het LLM de vraag interpreteert en antwoord geeft op basis van data uit verschillende bronnen. "Wat zijn onze leveranciers in Zuid-Amerika?" "Wat zijn de grootste vertragingen in onderhoud van onze apparatuur?"


Tom voorspelt dat de antwoorden op dit soort vragen nu nog moeten worden gesteld en geïnterpreteerd door specialisten, maar met generatieve AI kunnen ook niet-specialisten vragen stellen en het antwoord begrijpen.


Tom toont de gebruikersinterface van de huidige ERP-systemen en deelt zijn afgrijzen over de slechte gebruiksvriendelijkheid. Hij laat ons een kijkje nemen in de nieuwe AI gebruikersinterface die C3 nu aan het ontwikkelen is. Zeker in combinatie met virtual en augmented reality kan dit nog heel interessant worden (46:40 min).


Strategie in digitale transformatie


In de nieuwe TIMAF-publicatie 'Strategie in digitale transformatie' kun je lezen hoe je strategie optimaal inzet voor een succesvolle digitale transformatie.


Dit boek legt uit hoe je digitale strategieën creëert, deelt, uitvoert, meet en optimaliseert en een succesvolle digitale transformatie doormaakt.


Met een optimale combinatie van theorie, best practices, voorbeelden en oefeningen kun je alles wat je uit dit boek hebt geleerd de volgende dag al in de praktijk brengen.


Bestel het boek vandaag nog! (e-book verschijnt in juni 2024)


Webinar over Strategie in digitale transformatie


Vrijdag 21 juni praat auteur Erik Hartman je bij over de rol van strategie in digitale transformatie.


Aan de hand van een praktijkvoorbeeld neemt Erik je mee in alle stappen van de strategie. ​Je krijgt alle instrumenten om zelf aan de slag te gaan.

42 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


0. mail - rond.png

Abonneer je op de DIGIVOLWASSEN.NL nieuwsbrief
Ontvang maandelijks nieuws en tips voor je digitale transformatie.

Bedankt voor je inzending!

JA, Ik wil graag praten over de digitale transformatie in mijn organisatie.

Bedankt voor je inzending!

bottom of page