top of page
Post: Blog2_Post

Een goede strategie lost een probleem op

Het lijkt een open deur: een goede strategie lost een probleem op. Maar helaas zie ik nog veel strategieën die niet uitgaan van een probleem dat moet worden opgelost. Dat leidt tot een tandeloze strategie die de kostbare tijd van professionals verspilt en uiteindelijk tot niets leidt.



Veel professionals - en ook management - voelen geen enkele affiniteit met de 'strategieën' die door directie of topmanagement zijn opgesteld, al dan niet met behulp van een ingehuurde strateeg. Zij zien niet hoe de strategie hen helpt in hun dagelijkse werk of in de nabije toekomst.


Een strategie is geen sjabloon


Een strategie maken is lastig, dus organisaties zijn op zoek naar voorbeelden en liefst nog sjablonen om hun strategie op te stellen. In twee of drie 'heisessies' heb je het hele pakket gemaakt. Handig!


Handig, maar problematisch. Niet alleen omdat men het verkeerde sjabloon gebruikt, maar ook omdat dit voorkomt dat de lastige discussies worden gevoerd over wat nu echt het probleem is in de organisatie. Het sjabloon invullen wordt als doel verheven. En niet het organisatieprobleem oplossen.


Het gaat al mis in de kern


Bij 8 van die 10 strategieprojecten of -workshops die ik doe kom ik het in de een of andere vorm tegen: de visie, de missie, de waarden (schiet me lek) en daaruit de strategieën.


Visie, missie, waarden. Het is allemaal prima. Ook daar gaat het mis, maar dat is nog betrekkelijk onschuldig. Het grote probleem is dat uit die drie de strategieën worden gedestilleerd en dat is onmogelijk!


Een doel is een doel, een strategie is een strategie


De strategieën die uit de visie, missie, waarden komen zijn in de regel een soort van doelen. Dit zijn dan vaak aspiraties. Ik geef een voorbeeld dat ik gewoon van een website pluk. Het was na één keer zoeken al raak. Zie https://www.achmeabank.nl/over-ons/missie-en-strategie.

Achmea wil toonaangevend worden op het gebied van Oudedagsvoorzieningen. Hiermee spelen wij in op maatschappelijke en demografische trends. En op de behoeften van klanten om individueel vermogen op te bouwen.

Dit is geen strategie, maar een zeer generieke aspiratie. Deze 'strategie' kun je vast ook bij de concurrent vinden. Geen professional of manager die hier warm van wordt.

Achmea Bank heeft een belangrijke positie in deze strategie. Met onze producten kan Achmea haar klanten geïntegreerde oplossingen aanbieden. Dat doen we via de merken Centraal Beheer en Woonfonds.

Dit is geen strategie, maar een productaanbod. Welke positie heeft de bank in deze strategie? Waarom? Welke propositie wordt hiermee vervuld?

Wij vullen het assortiment van Centraal Beheer aan met spaar- en hypotheekproducten en met beleggingsdiensten zodat zij zich kan ontwikkelen tot een brede financiële dienstverlener, die naast verzekeringen ook een breed palet aan financiële producten aanbiedt. Hiermee willen we klanten van Centraal Beheer helpen met financiële keuzes in hun leven voor nu, straks en later.

Let op de woorden "voor nu, straks en later." Dat zijn de 'goudstof'-woorden die de boodschap wat meer glans moeten geven. Waarom wil men een 'brede financiële dienstverlener" zijn? Klanten helpen met hun financiële keuzes is 'core business' van de bank. Dat is zeker geen strategie.

Via Woonfonds richten we ons met onze hypotheekproducten op specifieke doelgroepen in de hypotheekmarkt. Dat doen we door samen te werken met gespecialiseerde hypotheekadviseurs.

Dit is toch gewoon de 'core business' van een hypotheekverstrekker? Natuurlijk richt je je op specifieke doelgroepen. Maar welke? En waarom? En natuurlijk werk je samen met hypotheekadviseurs. Dat ze gespecialiseerd zijn lijkt mij vanzelfsprekend. Dit is tandeloos en volkomen nietszeggend.


Een strategie lost een probleem op


In een vorig blogbericht schreef ik al: Een strategie is een end-to-end proces om betere, gefundeerde beslissingen te nemen die de prestaties van een organisatie verbeteren. Het strategieproces begint met de behoefte om de organisatie te verbeteren en eindigt met de gerealiseerde verbetering.


In een volgend blogbericht beschrijf ik uit welke elementen een goede (business) strategie minimaal bestaat. Maar alvast een tipje van de sluier: een goede strategie lost altijd (!) een probleem op.


Maak een digitale strategie in 12 stappen


Is er eenmaal een goede business-strategie, dan kan die - wanneer relevant - worden vertaald naar een digitale strategie. Een digitale strategie is een vooropgezet plan dat vaststelt hoe de organisatie beter de organisatiedoelen kan bereiken met de optimale inzet van digitale middelen.


Om organisaties te helpen met hun digitale strategie, ontwikkelde TIMAF het digitale strategiespel waarmee je in 12 stappen een digitale strategie maakt.


Dit spel kun je direct toepassen in een workshop met collega's, klanten en toeleveranciers.


De 12 stappen van het digitale strategiespel zijn samengebracht op een poster.


Je kunt de gratis poster Digitale strategie opvragen en delen met je collega's.




39 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
0. mail - rond.png

Abonneer je op de DIGIVOLWASSEN.NL nieuwsbrief
Ontvang maandelijks nieuws en tips voor je digitale transformatie.

Bedankt voor je inzending!

JA, Ik wil graag praten over de digitale transformatie in mijn organisatie.

Bedankt voor je inzending!

Er zijn op dit moment geen geplande evenementen
bottom of page