Organisaties worstelen met hun strategie. En dat is een probleem, want zonder duidelijk gedragen strategie kan een digitale transformatie nooit succesvol zijn.
Een strategie is een end-to-end proces om betere, gefundeerde beslissingen te nemen die de prestaties van een organisatie verbeteren. Het strategieproces begint met de behoefte om de organisatie te verbeteren en eindigt met de gerealiseerde verbetering.
Strategie is een end-to-end proces
Het helpt om strategie als een end-to-end proces te zien en niet als een document, een feestje van het management of als iets dat te vaag is om ermee te kunnen werken.
In hun boek Fad-free Strategy pleiten auteurs Daniel Deneffe en Herman Vantrappen voor het opsplitsen van het (business) strategieproces in een 'grand strategy' en een 'operational strategy'.
Grand strategy voor topmanagement
Het topmanagement heeft als belangrijke taak om een 'grand strategy' te ontwikkelen. Dit is een reeks intenties en hypotheses om een concurrerende positie te krijgen als organisatie.
Een grand strategy is nog weinig concreet en niet altijd voorzien van meetbare indicatoren. Dat hoeft ook nog niet. Het zet de grote lijnen: betreden we een nieuw land met ons product, vinden we een nieuwe toepassing voor onze dienst, gaan we onze omzet verdubbelen met innovatie.
Operationele strategie test de 'Grand strategy'
Een operationele strategie volgt op de de 'Grand strategy'. De hypotheses en intenties worden nader onderzocht en geaccepteerd, nader uitgewerkt, aangepast of afgewezen.
Er vindt dus een terugkoppeling plaats van operationele strategie naar 'grand strategy'. Daarmee is er in elk geval een verbinding tussen het hogere management en het middenmanagement en de strategische professionals.
Van Business strategie naar uitvoerbare strategie
De 'Grand strategy' en de 'Operational strategy' zijn samen de 'Business strategy' Hoger management is eigenaar van de business-strategie, daarbij ondersteund door middenmanagement en strategische professionals.
Vervolgens moet de business strategie worden vertaald naar een reeks concrete strategieën waar de professionals in de organisatie dagelijks mee aan de slag kunnen. De resultaten van die concrete strategieën worden ook weer teruggekoppeld naar de operationele strategie en de business-strategie in het algemeen.
Digitale strategie volgt uit de business-strategie
Een digitale strategie volgt altijd uit een business-strategie. Het aanschaffen van digitale tools en daar vervolgens mee aan de slag gaan is geen strategie! "A tool with a fool is still a fool!"
Een digitale strategie bestaat altijd uit een doel, een probleem dat het bereiken van het doel in de weg staat en de manier om dat probleem weg te nemen. Dat is de noodzakelijke verbinding met de business-strategie.
Dankzij die verbinding kun je steun vragen bij het hoger management, draag je actief bij aan een betere organisatie en kun je concreet meten wat er goed gaat en wat er beter kan.
Maak een digitale strategie in 12 stappen
Een digitale strategie is een vooropgezet plan dat vaststelt hoe de organisatie beter de organisatiedoelen kan bereiken met de optimale inzet van digitale middelen.
Om organisaties te helpen met hun digitale strategie, ontwikkelde TIMAF het digitale strategiespel waarmee je in 12 stappen een digitale strategie maakt.
Dit spel kun je direct toepassen in een workshop met collega's, klanten en toeleveranciers.
De 12 stappen van het digitale strategiespel zijn samengebracht op een poster.
Je kunt de gratis poster Digitale strategie opvragen en delen met je collega's.
Webinar: De rol van strategie in digitale transformatie
Vrijdag 23 juni 2023 praat Erik Hartman je in twee uurtjes bij over de rol van strategie in digitale transformatie aan de hand van een casus.
Je wordt stap voor stap meegenomen in het opzetten van een digitale strategie en er is voldoende ruimte voor interactie en vragen met de deelnemers.
Comments