top of page
Post: Blog2_Post
Foto van schrijverErik Hartman

Gartner DXP Magic Quadrant 2023: tools voor de digitale beleving

Gartner publiceerde een nieuwe Magic Quadrant voor digital experience platforms (DXP). Digital experience platforms worden ingezet om de digitale beleving te beheren van klanten, partners en medewerkers.



Je kunt de DXP Magic Quadrant van Gartner gebruiken om te leren over de kracht en uitdagingen van de diverse leveranciers in deze markt.



DXP als basis van de digitale beleving


Een digital experience platform (DXP) is een geïntegreerde reeks technologieën voor de samenstelling, het beheer, de levering en de optimalisering van gecontextualiseerde digitale ervaringen tijdens klantreizen met meerdere ervaringen.


Een DXP kan optimale digitale ervaringen bieden aan een verscheidenheid van doelgroepen. Een DXP helpt de continuïteit gedurende het volledige traject van de digitale bezoeker te waarborgen. Het biedt de orkestratie van een digitale presentatie die mogelijkheden van meerdere toepassingen samenbrengt tot naadloze digitale ervaringen.


Tools in de Magic Quadrant


De Magic Quadrant van Gartner selecteert en plaatst de DXP-leveranciers aan de hand van onder andere omzet (minimaal USD 17 miljoen), geografische verspreiding (minimaal twee regio's) en hun ‘Completeness of vision’ en ‘Ability to execute’. Op basis daarvan worden ze ingedeeld als ‘Leader’, ‘Challenger’, ‘Visionary’ of ‘Niche player’.

Gartner Magic Quadrant DXP 2023


De verschillen met de quadrant van 2022 zijn minimaal. Liferay is van 'Challenger' een 'Niche player' geworden. En Oracle en Salesforce zijn van uit het overzicht gehaald omdat zij niet (meer) expliciet een DXP bieden.


LEADERS


Leiders presteren volgens Gartner uitstekend met hun huidige visie en zijn een prima keuze voor de nabije toekomst. Adobe voert de lijst aan, met Optimizely en Acquia (Drupal) dicht in de buurt. Sitecore staat nog net in het kwadrant van de "leaders'.


Let er op dat dit niet betekent dat de vier met elkaar te vergelijken zijn. Dat zie je ook terug in de 'Cautions' die Gartner noemt bij elke leverancier. Adobe is complex en kostbaar, Optimizely is nog teveel een set aan losse tools, Acquia worstelt nog met de belofte van 'headless' architectuur en Sitecore heeft eigenlijk een nieuw product gelanceerd dat zich nog moet bewijzen in de markt.


CHALLENGERS


Uitdagers tonen een aanzienlijk uitvoeringsvermogen, met sterke bedrijven en klantenbestanden, en producten die voldoen aan de huidige vraag. Zij missen echter de visie van Leiders en Visionairs, en kunnen daarom moeite hebben om volledig te voldoen aan toekomstige eisen vanuit technologisch of zakelijk oogpunt.


Van de vijf 'Challengers' uit 2022 zijn er nog maar twee over: HCL Software en OpenText. HCL Software is sterk in sommige branches, maar in andere segmenten een vrij onbekende partij. OpenText is ook relatief onbekend bij partijen die niet al een ander - vaak document en records management - pakket van deze Canadese leverancier bezitten.


VISIONARIES


‘Visionaries’ zijn leveranciers die snappen waar de DXP-markt naartoe gaat, maar ze weten dit nog niet goed naar hun hand te zetten. Ook in dit kwadrant zijn nog maar twee spelers actief: Bloomreach en Magnolia.


Met rolmanagement en gebruiksvriendelijkheid zijn aandachtspunten bij deze leveranciers.


NICHE PLAYERS


De ‘Niche players’ richten zich vrij succesvol op een klein segment van de markt of hebben geen enkele focus en weten zich niet door innovatie of prestatie te onderscheiden van de concurrentie.


Er zijn maar liefst zes van die 'Niche spelers' in het kwadrant: Squiz, Kentico, Progress, CoreMedia, Crownpeak en Liferay. Deze zes tools zijn nogal verschillend van elkaar in propositie, functionaliteit en complexiteit.

`

Niet klakkeloos overnemen!


Ik zie nog regelmatig dat organisaties de ‘leaders’ uit de Magic Quadrant en Forrester Wave letterlijk gebruiken als short list voor toolselecties. Dat is opmerkelijk, want Gartner waarschuwt toch vrij expliciet tegen het klakkeloos volgen van de quadrant. 


Ik citeer: “(…) Don’t simply select vendors from the Leaders quadrant. Consider how our evaluations match your particular needs. A Challenger, a Niche Player or a Visionary could be the best choice for your organization.”


America First


De Gartner Magic Quadrant DXP 2023 moet je als altijd met een grote korrel zout nemen. De ‘local heroes’ en veel Europese leveranciers blijven onvermeld en de analisten laten zich vaak te veel leiden door wat de white papers allemaal beweren.


Maar het rapport is zeker de moeite waard wat betreft de ‘Strengths’ en ‘Cautions’ van de diverse leveranciers die Gartner noemt. Mijn tip is om vooral naar de ‘cautions’ te kijken, met in het achterhoofd dat deze waarschuwingen in de regel zijn gebaseerd op reacties van met name Amerikaanse Gartner-klanten uit de Fortune 500.


Download het Gartner DXP 2023 rapport


Je kunt het rapport ‘gratis’ krijgen – waarbij je je contactgegevens invult – van een van diverse DXP-leveranciers, zoals Acquia, Kentico en Magnolia.


 

Hulp nodig? Laat TIMAF je helpen met de toolselectie


TIMAF is een leveranciersonafhankelijk bureau met 30 jaar ervaring in toolselectie. Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek via email of bel +31 (0)6 1446 5585.


Recente blogposts

Alles weergeven

Коментарі


0. mail - rond.png

Abonneer je op de DIGIVOLWASSEN.NL nieuwsbrief
Ontvang maandelijks nieuws en tips voor je digitale transformatie.

Bedankt voor je inzending!

JA, Ik wil graag praten over de digitale transformatie in mijn organisatie.

Bedankt voor je inzending!

bottom of page