top of page
Post: Blog2_Post

Het belang van de menselijke maat in digitale transformatie

Bijgewerkt op: 17 jan.

Zeker in een wereld vol van digitale interactie verlangen we naar menselijke verbinding. Op het hoogtepunt van de COVID-19 pandemie merkten we hoezeer we het contact met mensen missen. Niet alleen familie, maar ook 'toevallige' contacten, zoals de barista van ons favoriete koffietentje.



Het idee van “consequential strangers” is gebaseerd op het werk van psychologen Melinda Blau en Karen L. Fingerman. Zij schrijven dat dit soort 'terloopse' contacten ons een anker in de wereld bieden dat ons het idee geeft dat we deel uitmaken van iets groters.


Waar past nog de mens in een digitale wereld?


De COVID-19 pandemie heeft een enorme versnelling gegeven aan digitalisering. Dat merk ik zelf als voorheen reizend adviseur. Die tijd van bijna dagelijkse klantbezoeken en talloze workshops 'op locatie' is echt voorgoed voorbij. Organisaties zijn er steeds meer op ingesteld dat niet alleen het contact met klanten voornamelijk digitaal verloopt, maar ook tussen de medewerkers.


Digitale transformatie gaat niet alleen over technologie, maar ook over mensen en cultuur. Het succes van een digitale transformatie wordt bepaald door én de technologie én de mensen.


De mens in de digitale beleving


Mulesoft's 2022 Connectivity Benchmark Report toont aan dat bijna driekwart van de klantinteracties met klanten volledig digitaal verloopt. Maar 70% van de organisaties worstelt met volledig verbonden belevingen over alle kanalen. De beleving is niet consistent en niet 'menselijk' genoeg, vooral als de medewerkers onvoldoende ruimte krijgen om optimaal met de klant te interacteren.


Iedere medewerker speelt namelijk een essentiële rol in de digitale cultuur. Digitale transformatie vereist dat medewerkers zelf beslissingen kunnen nemen, pro-actief kunnen zijn, continu kunnen leren en zich leren aanpassen aan veranderende omstandigheden. Technologie moet de professionals ondersteunen - en niet hinderen - in het aangaan van persoonlijk contact met medewerkers.


Lees het artikel The Importance of the Human Touch in Digital Transformation van Melissa Henley.


Hoe digitaal volwassen ben jij?


Mens en Cultuur is een belangrijke dimensie in het TIMAF digitale volwassenheidsmodel. Doe de zelftest digitale volwassenheid en je krijgt al snel een beeld van de eerste zaken die je moet oppakken.


32 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
0. mail - rond.png

Abonneer je op de DIGIVOLWASSEN.NL nieuwsbrief
Ontvang maandelijks nieuws en tips voor je digitale transformatie.

Bedankt voor je inzending!

JA, Ik wil graag praten over de digitale transformatie in mijn organisatie.

Bedankt voor je inzending!

Relevante trainingen

  • 15 nov 09:30 – 23 nov 16:30
    DRUK Utrecht, Westerkade 30, 3511 HC Utrecht, Nederland
    4-daagse praktijktraining in Business Process Management (BPM). 15, 16, 22 en 23 november 2023. Maximaal 8 cursisten. Neem je eigen casus mee! De laatste dag presenteer je wat je hebt geleerd aan de hand van je eigen casus.
bottom of page