top of page
Post: Blog2_Post

Ervaringen uit de Community: aan de slag met Digitale transformatie

Vorige week woensdag verzamelden communicatie- en digitale professionals zich bij het hoofdkantoor van ING in Amsterdam om ervaringen en ideeën uit te wisselen over digitale transformatie, in het bijzonder kunstmatige intelligentie (AI). Drie voorwaarden voor een succesvolle transformatie bepaalden de rode draad: strategie, governance en de focus op de mensen.


Aan de bijeenkomst namen professionals deel van organisaties als ING, Philips, Loyens Loeff, Stahl, Atradius en FNV. Er was duidelijk een belangstelling om meer te horen en te delen over de inzet van AI-tools zoals Copilot op de werkplek. Hoe effectief is dit en hoe moet je omgaan met de uitdagingen?


AI implementeren is mensenwerk


Anna Perrini begon de bijeenkomst met haar uiteenzetting over hoe ING de implementatie van Copilot aanpakt. Hierbij richten zij zich vooral op de mensen die uiteindelijk van deze AI gebruik moeten gaan maken. En dan niet 'big bang' maar eerst met een kleinere groep van een paar honderd mensen.



Nu zit men in de volgende fase waarbij men een paar duizend mensen informeert en begeleidt. Daarbij wordt ook een grote groep actieve 'digitale ambassadeurs' ingezet. Dat was de hoofdboodschap van Anna: doe het samen met de mensen en schakel hulp in van de meest enthousiasten. AI is voor veel mensen echt een nieuwe wereld, hou daar rekening mee en neem de tijd om dit veranderproces te begeleiden.


Het was heel mooi om te zien hoe ING dit aanpakt met 'leren door het te doen'. De meeste andere deelnemers waren ook met Copilot bezig, dus de presentatie was heel interactief met veel uitwisselingen over en weer.


Digitale strategie is de basis


Erik Hartman gaf aan dat de inzet van kunstmatige intelligentie nooit succesvol kan zijn als daar geen digitale strategie achter zit. Het is prima om te experimenteren en begin ook vooral klein. Maar op een gegeven moment moet de AI zich wel bewijzen en heeft de organisatie wel een houvast nodig om de juiste beslissingen - en investeringen - te kunnen nemen.



Daar ligt de kracht van een digitale strategie. Erik nam de mensen mee in een methodiek om een succesvolle digitale strategie te ontwikkelen en uit te voeren. Na een korte presentatie van een 'best practice' en een nieuwe probleemstelling werden de aanwezigen verdeeld in drie groepen met een opdracht: Maak een digitale strategie om dit nieuwe probleem op te lossen.


Met behulp van het TIMAF strategiespel ging men enthousiast aan de slag. Na een half uur hadden de drie groepen elk een strategie bedacht die alle elementen van een strategie bevatten en waarmee men direct aan de slag kon.


Zonder governance loopt er niets


Bahar Gok van Atradius deelde met ons hoe je een slimme interne communicatiestrategie voor meerdere kanalen kunt opzetten en hoe AI-tools zoals Copilot deze culturele verschuiving kunnen ondersteunen.



Maar Bahar gaf ons het dringende advies om wel de (informatie)governance aan te pakken voor een geslaagde AI-implementatie. Want anders krijg je het ongewenste effect van "Garbage in, garbage out". De AI zal te veel verouderde, irrelevant en onbetrouwbare resultaten geven. Daarmee verliezen mensen het vertrouwen in de AI en dan is het snel gedaan met het AI-enthousiasme.


Bij Atradius nam men het opschonen van verouderde informatie-omgevingen in SharePoint dus heel serieus. Omgevingen zonder duidelijke eigenaar en recente updates worden rigoreus verwijderd. Zodat de AI gebruik kan maken van betrouwbare, recente en relevante informatie.


Bahar gaf veel tips over dashboards en Microsoft-tools, zoals MS Clarity, die kunnen helpen om inzicht te krijgen in de informatie, het gebruik van de informatie en ook het gebruik van Copilot. Deze tips werden gretig opgeschreven door de aanwezigen. Waarna ook de anderen met ideeën en ervaringen kwamen over de waarde en het gebruik dashboards.


European community


Advatera is een Europese gemeenschap van professionals op het gebied van communicatie, marketing en digitale transformatie. De gemeenschap is actief in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk.


Je kunt lid worden en deelnemen aan alle online en fysieke bijeenkomsten in heel Europa. Er zijn wekelijks bijeenkomsten ergens in Europa. In Nederland en België organiseren we 6 tot 8 bijeenkomsten per jaar.


TIMAF is een partner van Advatera. Het TIMAF-team faciliteert de community-bijeenkomsten in Nederland en België en Erik is ook spreker in Wenen en Zwitserland tijdens de Advatera-evenementen in 2025.


Deel jouw ervaringen!


Doe mee met de volgende Community-bijeenkomst. We nodigen je graag uit of komen met z'n allen bij je langs voor een kijkje in de keuken.



Uiteraard zijn alle bijeenkomsten vertrouwelijk en zonder commerciële instanties, consultants en leveranciers. Alle deelnemers zijn professionals die samenkomen om praktische ervaringen uit te wisselen in een veilige omgeving.



Ontmoet meer collega-professionals in Europa


Dit jaar organiseert Advatera drie grotere community-evenementen, waarbij je professionals in communicatie, marketing en digitale transformatie ontmoet uit heel Europa. Een unieke kans om het echte verhaal te horen van 'collega's'.



Kom ervaringen opdoen en delen!
Kom ervaringen opdoen en delen!

Brussels, Belgium

30th of September 2025


Brugg, Switzerland

28th of October 2025


Vienna, Austria

3+4 November 2025, Vienna, Austria





コメント


0. mail - rond.png

Abonneer je op de DIGIVOLWASSEN.NL nieuwsbrief
Ontvang maandelijks nieuws en tips voor je digitale transformatie.

Bedankt voor je inzending!

JA, Ik wil graag praten over de digitale transformatie in mijn organisatie.

Bedankt voor je inzending!

bottom of page