In hun zoektocht naar digitale transformatie gebruiken organisaties vaak een methodiek om hun probleem op te lossen. Maar even vaak lost die methodiek het probleem niet op. Dan springt men weer naar de volgende nieuwste hippe methodiek. En de volgende. En … de volgende.
Het probleem is dat management en professionals vaak denken dat ze die ene methodiek voor alles kunnen gebruiken. Dat willen de diverse Scrum, Lean management, Agile, Lean Startup, Kanban, Lean SixSigma en Design Thinking coaches ons ook heel graag laten geloven. Maar het werkt doorgaans niet, want de problemen zijn te complex.
Combineer Design thinking met Lean en Agile
Bijna elke methodiek heeft wel een zekere meerwaarde in bepaalde situaties. Maar het is geen goed idee om dogmatisch één methodiek te gebruiken voor alles en daar hoe dan ook aan vast te blijven houden. In plaats daarvan is het misschien een combinatie van methodieken die je kan helpen bij de uitdagingen van digitale transformatie.
Nordstrom Innovation Lab (Nordstrom is een Amerikaans warenhuis) laat heel mooi zien hoe je Design Thinking, Lean Startup en Agile kunt combineren. De oranje lijn is de weg die je aflegt met Design thinking, de gele lijn is het Lean proces en de reeks blauwe krullen is het Agile proces.
Leren, verbeteren, innoveren en echt luisteren
Lean richt op het continu leren en verbeteren om echte waarde te creëren voor de klant. Wat geen waarde creëert is verspilling. En verspilling moet worden vermeden en geëlimineerd. Er zijn overigens diverse varianten van Lean – Lean Management, Lean SixSigma en Lean Startup – maar in de basis komen ze op hetzelfde neer.
Agile helpt ontwikkelteams bij het verkrijgen van de beste uitkomsten met behulp van technologie door constant waarde te leveren en zich aan te passen aan de veranderende behoefte van de klant.
Design thinking denkt vanuit het perspectief van de klant en verdiept zich volledig in het probleem dat de klant heeft en bedenkt daar een oplossing voor. In plaats van andersom, waarbij de oplossing er al is en er nog een probleem bij moet gezocht.
Continue verbetering van de waardestroom
Dit is een cyclus van luisteren, experimenteren, leren, verbeteren, innoveren en weer luisteren. Dit eindigt nooit en daarmee kom je in een continue waardestroom ’flow’.
De Sunglass iPad App Case Study van Nordstrom Innovation Lab laat mooi zien hoe die combinatie van methodieken in de praktijk werkt.
De waardestroom van Nordstrom
De meerwaarde van methodieken combineren
In de Nordstrom video is de meerwaarde van de gecombineerde methodieken heel evident. Door in iteraties van 1 week te werken, gaat het hele proces heel snel. Er is al een bruikbaar project na 1 week. Dit 'minimable viable' product wordt vervolgens continu verbeterd.
Door alles direct met de klanten te testen op de werkvloer en ook heel goed te luisteren en te observeren wordt het product steeds beter. Zo komt men er al snel achter dat het iPad-scherm niet in staande modus te lezen is als mensen een Polaroid zonnebril dragen. Dat probleem wordt dan direct opgelost.
Meer over Design Thinking, Lean Startup en Agile
Als je meer wilt weten drie methodieken dan kan het artikel Design Thinking, Lean Startup and Agile: What is the difference? van Nicolò Mantini je op weg helpen. Hij legt de drie methodieken goed uit en laat ook zien hoe je de drie kunt combineren.
Daarbij volgt hij het Gartner-model dat ik iets minder goed vind dan het Nordstrom-model, omdat het Nordstrom-model Agile echt in het Lean-proces plaatst.
Maar ik wil niet dogmatisch overkomen, dus kies zelf maar.
En bekijk ook Nicolò's video Design Thinking, Lean Startup and Agile: What is the difference? waarin de drie methodieken – zonder geluid – worden uitgelegd.
Verbetermethodieken in procesmanagement
Continue optimalisatie is de kern van business process management (BPM). Tijdens de TIMAF-training BPM Specialist leer je hoe je diverse verbetermethodieken kunt inzetten om de producten en diensten van je organisatie te verbeteren.
Comments