top of page
Post: Blog2_Post
Foto van schrijverErik Hartman

De verborgen kracht van teams

Medewerkersbetrokkenheid is een drijvende kracht achter het succes van elke digitale transformatie. Niet alleen de technologie, maar ook de mensen in de organisatie maken het verschil in klantgerichtheid, efficiëntie, optimalisatie, innovatie en snelheid van werken.



Mensen willen graag werken met andere mensen en de meesten doen hun best om samen te werken. En als zij dat doen in teamverband, verdubbelt de medewerkersbetrokkenheid (‘engagement’).


Teamwork en vertrouwen zijn doorslaggevend


Die verdubbeling blijkt uit een onderzoek van ADP Research Institute onder 27.193 medewerkers in 27 landen. ADP doet al meer dan 10 jaar onderzoek naar medewerkersbetrokkenheid, dus zij kunnen al aardig de trends ontdekken.


91 procent van de respondenten werkt in teamverband en zij zijn significant meer betrokken een veerkrachtiger dan respondenten die niet in teamverband werken.


“Globally, 91 percent of workers report being members of a team, a meaningful jump from just four years ago. And those team members are 2.9 times more likely to be Fully Engaged and nearly three times more likely to demonstrate Workplace Resilience than employees who don’t work on teams.” 

Betrokkenheid ('engagement') is een positieve gemoedstoestand die wordt gekenmerkt door “kracht, toewijding en absorptie”. Veerkracht ('resilience') op de werkplek is het vermogen van een individu om bestand zijn tegen, te herstellen van en te werken aan uitdagende omstandigheden of gebeurtenissen in het werk.


Het meten van betrokkenheid legt vast hoe individuen proactief zijn in het leveren van hun beste werk. De mate van veerkracht is reactief en legt vast hoe mensen reageren wanneer zich uitdagingen voordoen.


8 vragen om betrokkenheid en veerkracht te meten


Minstens zo interessant en relevant aan dit onderzoek vind ik de gehanteerde onderzoeksmethode. Mensen zijn notoir onbetrouwbaar in het beoordelen van de organisatie waarin zij werken en in het beoordelen van hun collega’s. Denk aan onderzoeken over rijvaardigheid en geluk. De uitkomst is steevast “Ik ben een goede chauffeur / gelukkig maar de anderen zijn slechte chauffeurs / niet gelukkig.” Daar heb je dus niet veel aan.


Daarom kozen de onderzoekers van het ADP-onderzoek voor acht stellingen die de emotie en attitude meten die leidt tot engagement en productief gedrag van medewerkers. Mensen konden op een 5-punt schaal (van ‘sterk mee eens’ tot ‘sterk mee oneens’) aangegeven hoe zij hier zelf in stonden.

  1. Ik ben echt enthousiast over de missie van mijn organisatie.

  2. Ik weet goed wat er van mij wordt verwacht op mijn werk.

  3. In mijn team word ik omringd door mensen die mijn waarden delen.

  4. Ik heb elke dag de kans om mijn kracht op het werk te laten zien.

  5. Mijn teamgenoten steunen mij door dik en dun (‘Have my back’).

  6. Ik weet dat ik erkenning krijg als ik uitstekend werk verricht.

  7. Ik heb het volste vertrouwen in de toekomst van mijn organisatie.

  8. In mijn werk word ik voortdurend uitgedaagd om te groeien.

De definitie van ‘employee engagement’ is niet eenduidig en is ook verschillend per regio. Maar bovenstaande acht stellingen die mensen over zichzelf moeten scoren lijken mij redelijk betrouwbaar en valide.


Voor de liefhebbers die meer willen weten over de uitdagingen van het meten van ‘engagement’ is er nog het artikel Where Measuring Goes Wrong van Peter Cappelli en Liat Eldor.


Ga zelf aan de slag met ‘engagement’


Ben je teamleider of werk je in een team? Deel dan eens de acht bovenstaande stellingen, laat ze door iedereen in het team invullen en bespreek de resultaten in alle openheid. Zijn er grote verschillen? Zijn er duidelijke verbeterpunten?


Mijn advies is om hiermee aan de slag te gaan voordat je welke technologie (‘AI’, ‘chatbot’, methodiek (‘Agile’) of wat dan ook naar binnen rolt. Eerst werken aan het vertrouwen, de teamdynamiek en de duidelijkheid over de verwachtingen.


Webinar - Cultuur in digitale transformatie


10 maart organiseren Sofie Meyer en Erik Hartman een webinar over de essentiële rol van cultuur in digitale transformatie, met de nadruk op leiderschap, teamveiligheid, welzijn, digitale vaardigheid en verandervaardigheid.


Er is voldoende ruimte voor interactie en vragen. Als je je aanmeld voor de digivolwassen.nl nieuwsbrief is deelname gratis. Je bent van harte welkom!



Comments


0. mail - rond.png

Abonneer je op de DIGIVOLWASSEN.NL nieuwsbrief
Ontvang maandelijks nieuws en tips voor je digitale transformatie.

Bedankt voor je inzending!

JA, Ik wil graag praten over de digitale transformatie in mijn organisatie.

Bedankt voor je inzending!

bottom of page