In een onderzoek naar digitale transformaties in Nederland geeft de helft van de respondenten aan dat de digitale transformatie van hun organisatie drie jaar of langer gaat duren. Dat lijkt mij een realistische inschatting.
Een digitale transformatie kost nu eenmaal tijd, vooral omdat het vaak een ingrijpend verandertraject is die de hele organisatie raakt: de strategie, de processen, de informatie, de architectuur, de mensen en de cultuur.
Neem de tijd
Binnen overheidsorganisaties duurt een digitale transformatie volgens de respondenten het langst; 69 procent zegt dat hier meer dan drie jaar voor wordt uitgetrokken. Voor het onderwijs ligt dit percentage op 65 procent. Een meerderheid van de ict-organisaties (58 procent) en zorginstellingen (47 procent) verwacht de transformatie binnen drie jaar af te ronden.
Mijn ervaring is dat organisaties hun vermogen om te transformeren enorm overschatten. Uit de TIMAF digitale volwassenheidsanalyse blijkt steeds weer dat organisaties vaak op een lager volwassenheidsniveau staan dan gedacht. Het duurt in de meeste gevallen drie tot vijf jaar om tot een 'Lerend' niveau van volwassenheid te komen op alle dimensies van volwassenheid.
Tijd kost geld
Een digitale transformatie kost tijd en dus geld. Niets is zo duur als een mislukte digitale transformatie, dus dat wil je voorkomen. Plan daarom een budget in voor de komende vijf jaar en hou rekening met tijdelijke externe inhuur en training van de eigen medewerkers.
Het budget voor de digitale transformatie ligt vaak bij de ICT. Dit klinkt misschien logisch, maar het gevaar is dan wel dat de transformatie als een IT-project wordt gezien, wat het zeker niet is. IT is een 'enabler' van de transformatie, de nadruk moet echt liggen op de business en de waarde voor de klant. De business - en directie - moeten hier echt meer (budget)verantwoordelijkheid nemen.
Waarom transformeren
De respondenten is ook gevraagd waarom de organisatie een digitale transformatie willen doormaken. De organisatie meer wendbaar maken en operationele excellentie zijn de belangrijkste redenen.
16% Wendbare organisatie
15% Operational excellence
13% Optimale klantbeleving
13% Slagvaardig informatiemanagement
11% Data-driven worden
5% New business/nieuwe markt betreden
11% Anders
16% Weet niet
Dat 16 procent 'Weet niet' invult is alarmerend. Als mensen in de organisatie niet weten waarom de organisatie digitaal moet transformeren is de kans op succes nagenoeg nihil.
Succesfactoren en struikelblokken
Het onderzoek vroeg ook naar de succesfactoren en struikelblokken van de digitale transformatie. Opvallend is hier dat een wendbare organisatie het meest wordt genoemd. Dat is ook het meestgenoemde doel van de digitale transformatie ...
Een gebrek aan kennis bij de eigen organisatie is het meest genoemde struikelblok. Aangevuld met 'legacy' en 'technical debt' (verouderde systemen) heb je hier wel een probleem van jewelste te pakken. Te weinig commitment van de top is ook al zo'n uitdaging.
Over het onderzoek
Enigma voerde dit onderzoek uit in opdracht van Computable. Met 378 respondenten (448 ingevulde vragenlijsten, maar 70 respondenten vielen buiten de doelgroep) zijn de resultaten redelijk representatief voor heel Nederland.
Lees het Computable-artikel Iedereen transformeert, zonder benul van budget van Sander Hulsman.
Doe de digitale volwassenheidsanalyse!
Wil je weten of jouw organisatie klaar is voor een digitale transformatie? Richt je dan eerst op de digitale volwassenheid van je organisatie. Doe bijvoorbeeld de TIMAF zelftest digitale volwassenheid. Daarmee krijg je al snel een beeld van de eerste zaken die je moet oppakken.
Heb je meer vragen? Wij helpen je graag met een uitgebreide volwassenheidsanalyse. Stuur een bericht naar digivolwassen@timaf.nl voor meer informatie.
Comments