top of page
Post: Blog2_Post

Een goede strategie heeft altijd deze drie kernelementen

Organisaties hebben de neiging om veel dingen een 'strategie' te noemen. Maar vaak is het helemaal geen strategie. Dit soort nepstrategieën vervuilen de digitale transformatie en slurpen enorme hoeveelheden energie, geld en tijd op. Met geen of zelfs een negatief resultaat. Dat moet ophouden.



Het is handig als je een goede strategie kunt onderscheiden van iets dat helemaal geen strategie is of dat op zijn best een slechte strategie is. Ik schreef in een vorig bericht al dat een strategie altijd een probleem oplost. Maar er zijn nog twee elementen die een strategie een (goede) strategie maken.


Drie kernelementen van een strategie


In zijn boek Good strategy, bad strategy - The Difference and Why It Matters noemt Richard P. Rumelt de drie kernelementen van een goede strategie.

  1. Een diagnose van het probleem.

  2. Een richtinggevend beleid om dit probleem op te lossen.

  3. Een set van coherente acties.

Een strategie kan meer bevatten, maar zonder deze drie kernelementen kan het nooit een goede strategie zijn.


"I call this combination of three elements the kernel to emphasize that is is the bare-bone center of a strategy - the hard nut at the core of the concept". Richard P. Rumelt

Hou deze drie kernelementen even langs de strategie van je organisatie. Ontbreken er twee of drie: dit is geen strategie! Ontbreekt er één: kijk of dit nog te repareren is. En kijk vervolgens of de drie kernelementen goed zijn verwerkt, want daar schort het ook vaak aan.


Een strategie lost een probleem op


Het eerste kernelement van een goede strategie is een diagnose die de aard van de uitdaging definieert. Deze diagnose richt zich op de meest kritieke aspecten van de uitdaging.


Een goede strategie lost altijd (!) een probleem op. Zonder goede diagnose van het probleem is het niet mogelijk om het probleem op te lossen. Je kent vast de uitdrukking: "De verkeerde oplossing voor het verkeerde probleem." Men denkt het probleem te begrijpen en de oplossing is eigenlijk ook al voorhanden. Veel digitale transformaties mislukken hierdoor grandioos.


Richtinggevend beleid


Een strategie is meer dan alleen een diagnose van het probleem. Er moet worden gewerkt aan een oplossing of minimaal de beste manier om met de uitdaging om te gaan. Dit vereist een speciale benadering van het probleem.


"The guiding policy outlines an overall approach for overcoming the obstacles highlighted by the diagnosis." Richard P. Rumelt

Het beleid geeft niet in detail aan wat er moet gebeuren, maar biedt een methode om op een coherente manier met de situatie om te gaan. Waarbij vooral wordt aangegeven wat er niet moet worden gedaan.


Een set van coherente acties


Met de diagnose en het beleid alleen ben je er nog niet. Veel strategieën 'sterven in schoonheid': er volgt geen enkele actie. In die gevallen ontbreekt het derde kernelement: een set van coherente en gecoördineerde acties.


"Strategy is about action, about doing something." Richard P. Rumelt

Verwar dit niet met een gedetailleerd plan van aanpak. De aanpak kan veranderen, maar elke actie staat in het licht van het oplossen van het probleem. Het is daarbij essentieel dat de acties volgens een coherent patroon verlopen. Dat vergt een coördinatie binnen de organisatie, idealiter verzorgd door een (gedelegeerd) 'eigenaar' van de strategie.


Nieuw boek: 'Strategy in digital transformation'.


Meer uitleg en voorbeelden over de kernelementen van een strategie vind je in mijn nieuwe boek 'Strategie in digitale transformatie'. In oktober verschijnt het e-boek en later de papieren versie.


Dit wordt een lees- en doe-boek dat je helpt om digitale strategieën succesvol te creëren, delen, uit te voeren, te meten en te optimaliseren.


In elk geval vind je er het TIMAF strategiespel, 10 uitgewerkte voorbeelden en veel oefeningen. Met de poster digitale strategie en spelkaarten wordt het een echt doe-boek. Het is de bedoeling dat je op basis van het boek zelf aan de slag kunt met het creëren van een digitale strategie.


Maak een digitale strategie in 12 stappen


Een digitale strategie is een vooropgezet plan dat vaststelt hoe de organisatie beter de organisatiedoelen kan bereiken met de optimale inzet van digitale middelen.


Om organisaties te helpen met hun digitale strategie, ontwikkelde TIMAF het digitale strategiespel waarmee je in 12 stappen een digitale strategie maakt.


Dit spel kun je direct toepassen in een workshop met collega's, klanten en toeleveranciers.


De 12 stappen van het digitale strategiespel zijn samengebracht op een poster.


Je kunt de gratis poster Digitale strategie opvragen en delen met je collega's.



591 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
0. mail - rond.png

Abonneer je op de DIGIVOLWASSEN.NL nieuwsbrief
Ontvang maandelijks nieuws en tips voor je digitale transformatie.

Bedankt voor je inzending!

JA, Ik wil graag praten over de digitale transformatie in mijn organisatie.

Bedankt voor je inzending!

Er zijn op dit moment geen geplande evenementen
bottom of page