top of page
Post: Blog2_Post

Wat hebben een goed verhaal en veranderbereidheid gemeen?

Bijgewerkt op: 18 okt. 2022

Even een misverstand uit de wereld helpen: verandermanagement is niet gelijk aan goede communicatie. En verandermanagement lukt niet zonder goede communicatie. 'He, wat?' hoor ik je denken. Laat ik me even verduidelijken.



Geregeld heb ik in het verleden gesprekken gevoerd over hoe een verandertraject aan te pakken. Vanuit mijn achtergrond in communicatie kwam men bij mij terecht met de vraag: 'Sofie, er moet een verandering worden doorgevoerd, en we willen de mensen meekrijgen. Kan daarvoor een communicatiecampagne worden opgezet?'


Uiteraard is goede communicatie een belangrijk element in veranderbereidheid. Maar:

  1. Er is meer nodig dan dat.

  2. Een campagne is nog geen goede communicatie.

Om een doordachte communicatie op te zetten, moet je beginnen met je 'storyline'.


Begin met een goed verhaal


Mensen worden graag meegenomen in een verhaal. Een goed verhaal enthousiasmeert. Het biedt inzicht en overzicht. Het leidt ergens naartoe. Het bevat elementen waarmee de lezer/toehoorder zich kan identificeren. Het is relevant. En het bouwt op.


Dat is ook cruciaal bij digitale transformatie. Een coherent verhaal maakt deze transformatie bevattelijk. Het creëert betrokkenheid en inzichtelijkheid.


Wat zijn pains, wat zijn gains?


Daarbij is het belangrijk dat je nadenkt over je storyline. Waarom is de verandering - zoals digitale transformatie - nodig? Wat zijn de 'pains' als je het niet doet? Wat zijn de 'gains' als je het wel doet. Met andere woorden: wat heeft deze transformatie te bieden voor de mensen?


Framing en de eerste indruk


Nog voordat de verandering wordt aangekondigd, moet hierover worden nagedacht. Dat lijkt evident, maar dat is het niet. De manier waarop de transformatie geframed wordt - vanaf dag 1 - bepaalt mee de output hiervan.


En dag 1 is niet de dag waarop de verandering wordt geïmplementeerd . Dag 1 is de eerste dag waarop met (een beperkt aantal) mensen wordt gebouwd aan deze transformatie.


Het verhaal biedt een kader waarbinnen kan worden nagedacht, en waarbinnen logica in de verandering wordt aangebracht.


Een goed verhaal is niet voldoende


Uiteraard is een goed verhaal niet voldoende. Mensen meenemen doorheen een transformatie vraagt veel meer acties op uiteenlopende domeinen. Wil je hier meer over weten, dan biedt de dimensie cultuur in ons volwassenheidsmodel een kapstok om je organisatie doorheen jouw digitale transformatie te leiden.


Meer weten?


Schrijf je dan zeker in voor ons Webinar Digitale volwassenheid op 16 december.






31 weergaven0 opmerkingen

Commentaires


0. mail - rond.png

Abonneer je op de DIGIVOLWASSEN.NL nieuwsbrief
Ontvang maandelijks nieuws en tips voor je digitale transformatie.

Bedankt voor je inzending!

JA, Ik wil graag praten over de digitale transformatie in mijn organisatie.

Bedankt voor je inzending!

bottom of page