top of page
Post: Blog2_Post
Foto van schrijverErik Hartman

Datagedreven als hoogste niveau in de datavolwassenheid

Je kent vast de uitdrukking: “Deze beslissing is niet gehinderd door enige vorm van kennis”. Oftewel: dit is echt een slechte beslissing. Slechte beslissingen kunnen de organisatie enorm schaden, zeker als zij aan de orde van de dag zijn. Het idee is dat datagedreven organisaties nooit meer dit soort slecht geïnformeerde beslissingen nemen.



Veel organisaties propageren dat zij datagedreven zijn. Maar wat datagedreven precies is en wat de consequenties zijn, is minder duidelijk. Waar datagedreven op neerkomt is dat organisaties eigen data en data van externe bronnen combineren en analyseren op correlaties en verbindingen om betere en snellere beslissingen te kunnen nemen.


Datagedreven en data-geïnformeerd


Een werkelijk datagedreven organisatie stelt professionals in de organisatie in staat om zelf hun analyses uit te voeren, zonder tussenkomst van IT en op een platform dat zij begrijpen en vertrouwen. Daarmee kan de organisatie vaker én sneller beslissingen nemen die gebaseerd zijn op de juiste informatie.


Ik wil datagedreven wel nuanceren. Het is niet zo dat men beslissingen neemt op alleen kwantitatieve data. Al eerder schreef ik over het begrip datageïnformeerd, waarbij ook intuïtie, ervaring, kwalitatieve uitkomsten en het eigen beoordelingsvermogen een rol spelen bij het nemen van beslissingen.


Betere beslissingen nemen dan de HiPPO, de ZEbRA en de WoLF


Datagedreven moet een einde maken aan het ‘buikgevoel’, de dynamiek dat degene die het hardste roept ook gelijk krijgt en dat allerlei zelfverklaarde goeroes en pundits via allerlei tactieken hun ‘gelijk’ doordrukken. Datagedreven zijn voorkomt ook veel oeverloze discussies en het constant achter de feiten aanlopen.


Herkenbaar? Dan ken je vast ook een of meerdere diersoorten die organisaties frequenteren. De bazige en ook redelijk gevaarlijke HiPPO – Highest Paid Person’s Opinion, de immer irritante ZEbRA – Zero Evidence, but Really Arrogant.


De enthousiaste RHiNO – Really High value New Opportunity. Die arme gestresste WoLF -Works on Latest Fire. En mijn favoriet: de Seagull – komt schreeuwend binnen, schijt alles onder en laat een grote puinhoop achter.


HiPPO ZEbRA Seagull WoLF

Met de data als bewijs in je hand kun je de verstoring van deze 'corporate animals' beperken of zelfs voorkomen. Meer over deze helaas niet zo zeldzame corporate diersoorten lees je in Dean Peters’ Behold the Product Management Prioritization Menagerie.


Datagedreven is onderdeel van de digitale transformatie


Datagedreven zijn gaat niet vanzelf. Het is een lange weg en je moet goed weten waar je wilt komen, waar je nu staat en welke stappen de organisatie moet nemen om werkelijk datagedreven te zijn.



Om te bepalen waar jij staat in de datavolwassenheid kan TIMAF digitale volwassenheidsmodel helpen. De dimensie Datagedreven in dat volwassenheidsmodel gaat over de mate waarin de organisatie gebruik maakt van data om zich te informeren bij het nemen van beslissingen.


Op het laagste Onbeheerd niveau van de digitale volwassenheid is er geen data beschikbaar om geïnformeerde beslissingen te nemen. Op het Beginnend niveau zijn er hier en daar al wat rapportages, maar hier worden niet echt tactische of strategische beslissingen op genomen.


Op het Lerend niveau zijn er al eerste initiatieven tot datageïnformeerde beslissingen. De organisatie leert het belang van data en eenduidige rapportages onderkennen.


Op het Responsief niveau zijn alle beslissingen (mede) gebaseerd op data. Zonder data worden er geen beslissingen genomen. Op het hoogste Voorspellend niveau van de digitale volwassenheid speelt data een essentiële rol in het voorspellen van trends. De organisatie past zich continu aan op basis van deze data.


Hoe datagedreven ben jij?


Datagedreven is een belangrijke dimensie in het TIMAF digitale volwassenheidsmodel. Doe de zelftest digitale volwassenheid en je krijgt al snel een beeld van de eerste zaken die je moet oppakken.


76 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentários


0. mail - rond.png

Abonneer je op de DIGIVOLWASSEN.NL nieuwsbrief
Ontvang maandelijks nieuws en tips voor je digitale transformatie.

Bedankt voor je inzending!

JA, Ik wil graag praten over de digitale transformatie in mijn organisatie.

Bedankt voor je inzending!

bottom of page