top of page
Post: Blog2_Post
Foto van schrijverErik Hartman

Digitale leiders presteren overal beter dan hun concurrenten

Onderzoekers van Capgemini Consulting en MIT Sloan Management onderzochten twee jaar lang bijna 400 organisaties wereldwijd. Daaruit blijkt dat de organisaties met een hogere digitale volwassenheid duidelijk beter presteren dan hun concurrenten.



Dit onderzoek is interessant omdat er doorgaans heel weinig aandacht wordt besteed aan digitale volwassenheid. Laat staan dat er twee jaar onderzoek naar gedaan is onder honderden organisaties. En ook nog eens met een aantal voorbeelden van (grotere) organisaties.


Digitale volwassenheid


Digitale volwassenheid geeft aan hoe de organisatie omgaat met de organisatorische, informationele, technologische en culturele uitdagingen van een digitale transformatie. Hoe hoger het volwassenheidsniveau, hoe beter een organisatie in staat is om succesvol te zijn in het digitale tijdperk waarin wij nu leven.


De onderzoekers zien digitale volwassenheid als een combinatie van twee aparte maar gerelateerde dimensies: 'digital intensity' en 'transformation management intensity'. 'Digital intensity' is het vermogen van de organisatie om te investeren in technologische initiatieven om de manier van werken te verbeteren. 'Transformation management intensity' gaat over het vermogen om de digitale transformatie voor elkaar te krijgen.


Types van volwassenheid


De onderzoekers verdeelden de onderzochte organisaties in vier typen van volwassenheid: 'Digital Beginners', 'Digital Fashionistas', 'Digital Conservatives' en 'Digirati'.


De 'Digital Beginners' zijn zich niet bewust van het belang van digitale transformatie of ze zijn nog maar net begonnen met wat digitale initiatieven, zonder veel effect.


De 'Digital Fashionistas' zijn druk bezig met leuke digitale toepassingen die over het algemeen weinig waarde toevoegen. Er zit geen organisatiebrede strategie achter.


De 'Digital Conservatives' zijn voorzichtiger dan 'Fashionistas'. Zij zijn zich bewust van het belang van een verbindende visie, governance en een verandering in de cultuur. Maar soms zijn ze te skeptisch en voorzichtig en daardoor missen zij kansen.


Tot de 'Digoirati' behoren de organisaties die werkelijk begrijpen hoe zij waarde kunnen genereren met een digitale transformatie. Door gericht te investeren in digitale initiatieven bouwen zij gestaag verder aan hun digitale transformatie. En daarmee aan hun koppositie ten opzichte van hun concurrenten.


De mythes van digitale transformatie


In de twee jaar van onderzoek kwamen de auteurs van het onderzoeksrapport nogal wat misvattingen over digitale transformatie tegen. Als je naar 'Reality' kijkt, zie je hoe interdisciplinair digitale transformatie werkelijk is. Maar ook dat er overal kansen liggen en dat het zeker goed te doen is. Als de transformatie maar vanuit de top wordt geleid en de relaties tussen IT en de business optimaal is.


Meer over het onderzoek


Bekijk het onderzoek The Digital Advantage: How digital leaders outperform their peers in every industry van Capgemini Consulting en MITSloan Management.


In het onderzoeksrapport lees je voorbeelden van Codelco, Burberry, Nike en Caesars Entertainment. Ze gaan ook in op de diverse sectoren in de markt.


Doe de gratis zelftest Digitale volwassenheid


Wil je zelf eens bekijken hoe digitaal volwassen je organisatie is? Doe dan eens de gratis zelftest Digitale volwassenheid van TIMAF. Gebruik deze zelftest om te bepalen waar je staat als organisatie en waar nog verbeteringen zijn aan te brengen.


Je krijgt de resultaten binnen vijf dagen binnen, met een kort advies als je dat wilt.



26 weergaven0 opmerkingen

Comments


0. mail - rond.png

Abonneer je op de DIGIVOLWASSEN.NL nieuwsbrief
Ontvang maandelijks nieuws en tips voor je digitale transformatie.

Bedankt voor je inzending!

JA, Ik wil graag praten over de digitale transformatie in mijn organisatie.

Bedankt voor je inzending!

bottom of page