Organisaties die beslissingen nemen op basis van data, presteren significant beter dan organisaties die nog vertrouwen op buikgevoel. Data-gedreven organisaties kunnen sneller en beter reageren op veranderingen in de markt en zijn beter in staat hun manier van werken steeds verder te optimaliseren.
Het nemen van beslissingen op basis van data is dus een goed idee, maar het uitsluiten van de ‘menselijke maat’ is gevaarlijk. De meest succesvolle organisaties nemen dan ook zowel data-gedreven als data-geïnformeerde beslissingen.
Data maakt je informatie en processen beter
Zowel in de levenscyclus van informatie als in de levenscyclus van processen spelen de analyse, evaluatie en optimalisatie op basis van data een grote rol. Dat luisteren en data verzamelen essentieel zijn, begint gelukkig bij steeds meer organisaties en professionals door te dringen.
Data vertelt namelijk wat werkt en wat niet werkt. Dat kan je strategie zijn, of een product of dienst, een proces, een digitaal platform of wat dan ook.
Een onderzoek van Bain & Company toont aan dat data-gedreven organisaties:
Twee keer meer kans hebben om tot de top van best presterende organisaties te behoren in hun sector.
Drie keer meer de kans hebben om beslissingen uit te voeren zoals ze ook waren bedoeld.
Vijf keer meer de kans hebben om sneller beslissingen te nemen.
Data staat niet op zichzelf
Maar dit betekent niet dat we alleen nog maar beslissingen moeten nemen op basis van data alleen (‘data-driven’). Er spelen ook andere dingen mee in het nemen van goede beslissingen, zoals eerdere ervaringen, intuïtie, beoordelingsvermogen en kwalitatieve input.
Beslissingen op basis van een combinatie van deze elementen met de data noemen we ‘data-informed’ of data-geïnformeerd.
Een beetje buikgevoel is niet verkeerd
Data-geïnformeerde beslissingen zijn gebaseerd op zowel kwalitatieve als kwalitatieve inzichten, observaties en ‘buikgevoel’. De data alleen vertellen een belangrijk deel van het verhaal, maar niet het hele verhaal. Soms worden zelfs goede beslissingen genomen die tegen de data in te lijken gaan. Dit kan alleen met de nodige expertise en ervaring.
Leer van de praktijk en vind de balans
In het CMS Wire artikel Is Your Company Data-driven or Data-informed illustreert Kirsty Sharman het belang van data-geïnformeerde beslissingen met voorbeelden van Nokia, Segway en Hotjar. De rode draad in deze verhalen is dat data niet alles zegt en dat de ‘kunst’ zit in het nemen van beslissingen op basis van de beschikbare data.
Kirsty geeft nog wat meer tips voor het vinden van de balans tussen data-gedreven en data-geïnformeerde beslissingen. Ik zou haar tips en ideeën zeker ter harte nemen.
Comentários