top of page
Post: Blog2_Post
Foto van schrijverErik Hartman

Procesmanagement in je digitale volwassenheid

Processen maken een integraal onderdeel uit van de digitale volwassenheid van de organisatie. Hoe beter de processen zijn ingericht en worden gemeten en geoptimaliseerd, hoe beter de organisatie kan groeien in een digitale transformatie.



Digitale volwassenheid geeft aan hoe de organisatie omgaat met de organisatorische, informationele, technologische en culturele uitdagingen van een digitale transformatie.


TIMAF Digitale volwassenheidsmodel


Een organisatie die een idee heeft van het digitale volwassenheidsniveau heeft houvast in het bepalen welke vervolgstappen moeten worden gezet om tot een hoger niveau te komen en daarmee de digitale transformatie van de organisatie te realiseren.


TIMAF ontwikkelde een model om de digitale volwassenheid van een organisatie te bepalen. Dit model analyseert een organisatie op vier dimensies - Organisatie, Informatie, Technologie en Cultuur - en bepaalt vervolgens op welk volwassenheidsniveau de organisatie zich bevindt.



Naar een hoger niveau met digitale transformatie


Hoe hoger de digitale volwassenheid, hoe beter de organisatie kan overleven in de snel veranderende digitale wereld.



Zoals je ziet, zijn er vijf niveaus van de digitale volwassenheidsmodel: Onbeheerd, Beginnend, Lerend, Responsief en Voorspellend. De laatste twee volwassenheidniveaus zijn het doel van de digitale transformatie: Responsief of Voorspellend.


Op het Responsief niveau is de organisatie in staat om goed te luisteren naar de signalen van de verschillende doelgroepen en daar adequaat op te reageren. De digitale strategie wordt regelmatig aangepast naar de veranderende omstandigheden.


Het hoogste Voorspellend niveau is voor de organisaties die in staat zijn om digitale middelen zelfstandig beslissingen te laten nemen die de doelgroepen nóg beter bedienen. De organisatie maakt een continue transformatie door.


De rol van processen in de digitale volwassenheid


In de hoofddimensie Organisatie meet je de volwassenheid op het gebied van strategie, de processen, de business, het bestuur en de afstemming.


In de dimensie Processen wordt gekeken in hoeverre de organisatie- en informatieprocessen in kaart zijn gebracht en (continu) worden geoptimaliseerd.


Organisaties die actief aan procesmanagement doen, hebben hun processen goed op orde. Zij meten elk proces op de uitkomst en waarde. Verder kunnen zij processen snel en continu optimaliseren. Daarmee hebben zij een blijvende voorsprong op hun concurrenten.


Op het hoogste niveau van de digitale volwassenheid worden processen continu geanalyseerd en geoptimaliseerd. De organisatie- en informatieprocessen en de klant- en medewerkersreizen zijn volledig in kaart gebracht en met elkaar verbonden.


Bepaal de procesvolwassenheid van je organisatie


Het TIMAF volwassenheidsmodel helpt je om te bepalen hoe volwassen je organisatie op onder andere het procesmanagement en welke stappen moeten worden gezet om naar het hogere gewenste niveau te komen.


Op het Onbeheerd niveau is er geen aandacht voor procesmanagement en worden er ook geen procesanalyses uitgevoerd. Er zijn misschien wel wat procesbeschrijvingen, maar dit zijn vaak werkinstructies die allang weer verouderd zijn. Of men heeft hier en daar wat papieren (!) handleidingen rondslingeren die niemand leest.


Op het Beginnend niveau worden er af en toe procesanalyses uitgevoerd, meestal omdat er een nieuwe tool wordt aangeschaft. Maar er is nog geen compleet van alle processen en hun onderlinge relaties.


Op het Lerend niveau worden er al enkele processen gemeten en geoptimaliseerd. Er wordt ook gekeken naar het klantproces en het organisatieproces wordt daarop afgestemd. Maar dit is nog de uitzondering en niet de normale manier van werken.


Op het Responsief niveau worden alle uitkomsten (!) van alle processen beoordeeld op de waarde voor de klant en worden die processen geoptimaliseerd als er te weinig waarde is.


Op het Voorspellend niveau wordt er continu geoptimaliseerd op de processen en zijn veel processen ook zo geautomatiseerd dat het systeem zelfstandig beslist welke proces(stapp)en worden ingezet om maximale waarde voor de individuele klant te garanderen.


Hoe volwassen is jouw procesmanagement?


Op welk niveau staat jouw organisatie? Als dat niet Responsief of Voorspellend is, dan is er nog veel werk aan de winkel op weg naar de digitale transformatie. Geen enkele ‘coole tool’ of ‘agile UX’ aanpak gaat dat hiaat wegwerken.


Wil je meer weten over het TIMAF volwassenheidsmodel? Neem dan vrijblijvend contact op via info@timaf.nl of +31 (0)6 1446 5585.


Leer het procesmanagement van je organisatie verbeteren


In de 4-daagse training Business process management (BPM) leer je hoe je procesmanagement beter kunt positioneren, analyseren, verbeteren, implementeren, meten en optimaliseren.


De training is speciaal ontwikkeld voor professionals die hun vakkennis willen aanvullen met nieuwe inzichten in procesmanagement en digitale transformatie.


Je kunt je eigen casus meenemen en op dag 4 presenteer je die casus op basis van alles wat je hebt geleerd in de training.



Meer over de training BPM op 13, 14, 20 en 21 november.




Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


0. mail - rond.png

Abonneer je op de DIGIVOLWASSEN.NL nieuwsbrief
Ontvang maandelijks nieuws en tips voor je digitale transformatie.

Bedankt voor je inzending!

JA, Ik wil graag praten over de digitale transformatie in mijn organisatie.

Bedankt voor je inzending!

bottom of page