Er wordt veel gesproken over digitale transformatie. De nadruk ligt daarbij te vaak op technologie. Gelukkig gaan er steeds meer geluiden op om meer aandacht te besteden aan de klant én de medewerker in zo’n transformatie. Maar er is nóg een onderbelicht onderdeel en dat zijn de processen.
Zonder een goed beeld van de processen die worden geraakt in de digitale transformatie blijft het een vrij oppervlakkige exercitie die vroeg of laat faalt. Want processen zijn de zenuwbanen van elke organisatie.
Processen zijn de zenuwbanen van de organisatie.
Processen zorgen ervoor dat alles optimaal werkt en dat wat de organisatie oplevert ook waarde heeft voor de klant. Zonder goed procesmanagement kan geen enkele organisatie overleven.
Meer dan organisatieprocessen alleen
Met processen bedoel ik zowel de klantprocessen, de medewerkersprocessen, de organisatieprocessen en ondersteunende processen zoals de informatieprocessen, de HR-processen en alle andere overeengekomen manieren van werken die helpen om het doel van de organisatie te bereiken.
Bij procesmanagement wordt te vaak alleen aandacht besteed aan het organisatieproces. Klantprocessen staan nog te weinig centraal in procesmanagement, terwijl het uiteindelijke doel van elk proces is om waarde te genereren voor de klant. Het klantproces zou dus het uitgangspunt moeten zijn van elk organisatieproces of ander proces.
Klantprocessen staan te weinig centraal, maar ze zouden het uitgangspunt moeten zijn.
Ook medewerkersprocessen zijn essentieel, omdat de medewerker vaak het directe contact met de klant heeft. Als de medewerker niet optimaal wordt bediend, kan deze ook de klant niet optimaal bedienen.
De ondersteunende processen zoals die van informatiemanagement en HR zijn te vaak geïsoleerd binnen het grote geheel van de klant- en organisatieprocessen. Dat is vreemd, want de naam 'ondersteunend' geeft al aan hoe belangrijk ze zijn.
De uitdaging is grip te krijgen op je processen
Procesmanagement verloopt volgens een levenscyclus, van het identificeren en ontdekken van processen, naar het analyseren en verbeteren en via simuleren en implementeren naar het observeren en zo weer terug de levenscyclus in.
Door bij procesmanagement deze levenscyclus te volgen, krijg je meer grip op de processen in je organisatie. En daarmee leg je een basis voor een succesvolle digitale transformatie.
Training voor professionals in digitale transformatie
In de 4-daagse training Business process management (BPM) leer je hoe je procesmanagement beter kunt positioneren, analyseren, verbeteren, implementeren, meten en optimaliseren.
De training is speciaal ontwikkeld voor professionals die hun vakkennis willen aanvullen met nieuwe inzichten in procesmanagement en digitale transformatie.
Je kunt je eigen casus meenemen en op dag 4 presenteer je die casus op basis van alles wat je hebt geleerd in de training.
Meer over de training BPM op 13, 14, 20 en 21 november in Utrecht.
Kommentit